Druk, druk, druk

Een terugkerend onderwerp in gesprekken die ik voer is ‘oh wat is het druk’. Tja, we zijn met zijn allen vaak heel druk met druk zijn. En we zeggen het ook vaak tegen elkaar. Ik merk het zelf ook: bekende die ik tegenkom “Hoe gaat het?” ik: “ja druk” en meestal zeg ik er snel achteraan omdat ik eigenlijk vind dat ik dit antwoord niet moet geven “maar goed hoor!”.

Herkenbaar? Vast voor de meesten van ons vast wel! Als ik mijzelf weer even iets te vaak hoor roepen dat ik druk ben, dan weet ik dat het tijd is om even kritisch naar mijzelf en mijn agenda te kijken. Dit is wat ik doe:

1. Is het waar wat ik zeg?
Altijd goed om jezelf eens eerlijk in de ogen te kijken. Ben ik inderdaad druk, ervaar ik het zo en waar ben ik dan eigenlijk zo druk mee? En een vervolgvraag is dan ‘vind ik het vervelend dat ik zo druk ben?’. Met druk zijn is op zich niet zo veel mis zolang je maar de dingen aan het doen bent die je prettig vindt of die je in ieder geval brengen naar waar je wilt komen.

2. Wat kan ik wegstrepen?
Een volgende stap is mijn agenda pakken. Als het voelt alsof je nergens meer ademruimte hebt en je niet meer aan jezelf toekomt (hoe dat er voor jou ook uit mag zien) dan is het tijd om simpelweg te strepen in je agenda, afspraken af te zeggen en tijd voor jezelf te blokken.

Omdat het gevoel druk te zijn vaak hand in hand gaat met een ontevreden gevoel, of het gevoel nooit echt tijd te hebben dingen af te maken zijn er nog twee andere dingen die helpen:

3. Maak lijstjes
Waarom een lijst met alles wat je nog moet doen? Nou heel eenvoudig, er is niets fijner dan dingen van je lijst afstrepen. Het is een heerlijk gevoel om een tak af te ronden en werkelijk op papier te zien dat je iets hebt volbracht. Hoe klein ook, zet het op een lijstje want dan mag je straks lekker dat vinkje zetten! Een simpele manier om een meer tevreden gevoel teweeg te brengen.

4. Stop met multitasken
Het werkt niet, hoe goed we ook denken dat we het kunnen, het is een illusie. Het werkt niet en is super inefficiënt. Een korte route naar allerlei half afgemaakte acties. Werk dat lijstje dat je hebt gemaakt dus lekker stap voor stap af, des te makkelijker het is om vinkjes te zetten en elk vinkje dat je zet motiveert om de volgende te doen.

Een paar tips om weer wat meer in control te komen van jouw drukke agenda 😉 En het eerste dat je dit weekend misschien op je lijstje kunt zetten is je agenda pakken en tijd voor jezelf in te ruimen in je week, dat is al met al echt de belangrijkste! Iets met zuurstof voor jezelf en dan al het andere zeg maar..

Scroll naar top
VitaMaz draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches