Een gedachte is ook maar een mening

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Dat vind ik altijd zo’n mooi reminder voor als ik te veel in mijn hoofd zit! Een gedachte is ook maar een mening.

Stel je hebt net gehoord dat je een nieuwe baan hebt. Je reageert super blij en de vlag kan uit. Maar niet lang daarna begin je te twijfelen.., is dit wel zo’n goed idee? Weet ik het wel zeker? Waarom wilde ik ook alweer weg bij mijn huidige werk?

Gedachten zijn grotendeels geautomatiseerde mechanismen om je op jouw veilige, bekende plek te houden. Maar als we goed kijken naar gedachten, dan zijn er patronen te herkennen over de manier waarop we denken, vaak op een wijze die ons alleen maar tegenwerkt:

  • We denken in goed of fout, in alles of niets: als je een koekje hebt gepakt terwijl je op dieet was, dan is niet meteen jouw totale dieet mislukt. Toch praten we vaak wel zo tegen onszelf.
  • We overdrijven vaak: “als ik deze toets niet haal dan is mijn leven voorbij” of gebruiken zinnen als ‘ik ga dood’ ‘ik word gek’ ‘ik kan niet meer’.
  • We zijn te kritisch op onszelf, en ga maar na, dat is vaak een soort bescherming voor een mogelijk oordeel van een ander terwijl het meestal jouw eigen oordeel over jezelf is. “Ik zou vaker moeten sporten.” “Die presentatie moet beter.”

Maar je hoeft jouw gedachten dus niet persé te geloven. Het zijn maar ideeën die jouw brein oppert en vooral geautomatiseerde reacties gericht op veiligheid. Je kunt ook actief kiezen iets anders te denken.

En als we dan begrijpen hoe dat denken werkt en dat je daar invloed op hebt, hoe doe je dat dan precies? Hoog tijd voor twee concrete oefeningen om jezelf hierin te gaan trainen.

  1. Noteer (letterlijk opschrijven dus!) voor je gaat slapen een positieve gedachte en besluit dat je zodra je enigszins wakker wordt, die gedachte tegen jezelf herhaalt. Je zult in het begin commentaar horen van jouw kritische zelf maar blijf je aandacht richten op de letters en woorden van jouw zin. Doe dat een week lang en je zult merken dat jouw positieve gedachte steeds meer automatisch in jouw hoofd zit en meer plek gaat veroveren. En zo kan je steeds een nieuwe gedachte inprenten.
  2. Geef jouw innerlijke criticus een naam (de mijne heet Truus). Klinkt misschien vreemd maar het helpt enorm om meer onderscheid te maken in de verschillende gedachten die je in je hoofd hebt. Truus heeft ideeën (meestal kritische maar ja, zo is Truus) maar ‘mijn positieve ik’ heeft ook ideeën (misschien kan ik die ook een naam geven ;)). Als jij bewust kiest of Truus aan het roer zit of jouw positieve, steunende jij, dan wordt het pas echt een feest!

Kortom, als jouw gedachte toch maar een mening is, kies dan lekker een leuke mening om in te geloven![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Scroll naar top
VitaMaz draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches