Kies je gedachten

Iedereen kent het wel, een eindeloze stroom van gedachten waar soms maar geen einde aan lijkt te komen. Vervelend? Soms best wel inderdaad. Maar misschien merk je er ook net zo vaak niets van omdat het zo geautomatiseerd is.

Maar nu heb ik iets leuks voor je om uit te proberen; ga voortaan je gedachten kiezen. Je maakt daarmee dat hele geautomatiseerde denken wel even heel bewust en dat kan soms best irritant zijn en niet zo eenvoudig maar probeer het maar eens uit. Op het moment dat je een gedachte hebt, en vooral als het een gedachte is die je niet prettig vindt, stel jezelf dan de vraag ‘welke gedachte zou ik liever hebben?’.

Bijvoorbeeld “dat examen ga ik vast niet halen”. Welke gedachte is fijner om te denken op dat moment? “Ik ga zeker weten slagen!” is natuurlijk een heel stuk vrolijker. Maar toch kan dat misschien een brug te ver zijn omdat je het (nog) niet gelooft. Denk daarvoor in de plaats bijvoorbeeld “ik doe mijn best” of “de meeste stof heb ik goed onder de knie”. Dat zijn al zachtere, meer acceptabele gedachten nietwaar? En voelen die niet een heel stuk lichter dan die eerste twee?

Je kunt dit eigenlijk doen met al je gedachten, juist ook die negatieve gedachten die je steeds maar weer herhaalt voor jezelf. Let er eens een tijdje op en stel jezelf dan weer die vraag, welke gedachte zou fijner zijn om te hebben?

Nou is het niet altijd zo eenvoudig zoals het hier op papier staat, dat weet ik maar al te goed. Natuurlijk hebben we allemaal van die momenten dat je maar blijft malen over dingen en je geen positieve of nieuwe gedachten in je hoofd krijgt gemetseld. Weet je wat dan heel goed helpt? Afleiding. Zodra je merkt dat je aan het malen bent en dat maar niet kunt stoppen, leid jezelf af, zet muziek op, ga een film kijken, ga sporten of wandelen (beweging helpt  sowieso heel goed om uit je hoofd te komen). Afleiding en je hoofd gewoonweg even in het zand steken kan enorm goed zijn als je het malen niet kunt stoppen en je geen nieuwe gedachten kunt bedenken voor jezelf.

En zit je op je werk of op een plek waar je geen goede afleiding kunt regelen gebruik dan deze zin “ik ben benieuwd wat mijn volgende gedachte is.”. Vaak zorgt dat al voor een moment van kortsluiting in je gedachtestroom en komt er een fractie van een seconde niks. Je zult zien, hoe vaker je dit traint, hoe makkelijker het wordt, zowel het afleiden als het kiezen van nieuwe gedachten.

Scroll naar top
VitaMaz draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches